انواع توری فلزی و کاربردآن

توری فلزی یکی از محصولات  فروشگاه لوازم ساختمانی نوزادی می باشد. انواع توری با توجه به سایز سیم مفتول، نحوه تولید توری و ابعاد چشمه توری مشخص می شود. قیمت توری با توجه به قیمت دیگر آهن آلات نوسان داشته و عواملی همچون وزن توری و مشخصات فنی توری قیمت آن را تحت تأثیر قرار می دهند.  در این مقاله به موارد زیر اشاره شده است:
توری چیست؟
چشمه توری چیست؟
نکاتی که در خرید توری باید در نظر گرفت
انواع توری فلزی، مشخصات و کاربردهای توری ها
نحوه تولید توری های فلزی
توری چیست؟
یک شبکه ی فلزی که یا از بافته شدن سیم های مفتولی و یا برش و کشش ورق فولادی تولید شود، توری فلزی نامیده می شود. این شبکه می تواند همانند یک ورق آهن در طول ها و عرض های مختلف تولید گردد. خاصیت اصلی توری  فلزی امکان بهره‌گیری از خصوصیات سیم مفتول و یا ورق فلزی می باشد. این در حالیست که وزن توری به اندازه ای پایین است که به راحتی می توان در کاربردهای مختلف از آن بهره گرفت. گاهی می توان با استفاده از توری یک محوطه کوچک را محصور نموده و امینت آن را تامین نمود و تاثیر بدی در جلوه های بصری این محوطه به جا نگذاشت. به عنوان مثال اگر محوطه ای با ورق فلزی محصور شود زیبایی محوطه تحت تاثیر قرار می گیرد. 
چشمه توری چیست؟
عموما توری، شبکه های هم اندازه ای دارد که به ابعاد آن چشمه توری گفته می شود. چشمه توری می تواند شکل های مختلفی به خود بگیرد. لوزی، شش ضلعی و متوازی الاضلاع شکل های رایج توری ها می باشد. البته این شکل های هندسی به طور دقیق نیستند که این امر بخاطر بافت سیم ها می باشد. در مواردی که توری از برش و کشش ورق تولید شود می توان شکل های دقیق تری بر روی توری پیاده نمود. توری هایی هستند که شکل چشمه آنها دایره ای است. این گونه توری ها با استفاده از عملیات قالب زنی بر روی ورق تولید می شوند. به این نوع توری ورق استیل مشبک نیز گفته می شود.

با توجه به اینکه تنوع محصولات در توری فلزی وجود دارد در زمان انتخاب توری فلزی می بایست نکاتی را مد نظر قرار داد. مهمترین این نکات عبارتند از :
نکاتی که در خرید توری باید در نظر گرفت
قیمت توری
متناسب با کاربردی که برای آن در نظر داریم انتخاب گردد؛ قیمت توری حصاری از قیمت توری مرغی بیشتر است لذا استفاده از توری حصاری برای قفس حیوانات باعث اتلاف هزینه خواهد شد. 
وزن توری
به نحوی انتخاب گردد که مانع از کارآیی آن نشده و یا پروژه را با مشکل مواجه نکند؛ استفاده از یک توری گابیون با وزن کم می تواند ساخت قطعات پیش ساخته را آسان می نماید اگر توری ساخته شده از مفتول با قطر بالا مورد استفاده قرار گیرد وزن قطعات بالا رفته و عملا ساخت قطعات به صرفه نخواهد بود.
ابعاد چشمه توری
به نحوی انتخاب شود که هدف از انتخاب توری را تامین نماید؛ توری فرنگی که به عنوان حفاظ در محل ساخت ساختمان قرار داده می شود باید دارای چشمه هایی باشد که قطعات آسیب زا به راحتی از آن عبور نکند. به عنوان مثال سقوط یک بخشی از لوله داربستی می بایست به واسطه توری کاملا مهار گردد. اگر ابعاد چشمه بزرگ باشد این هدف تامین نخواهد شد. 
کاربرد توری
اگر توری برای محصور کردن فضای مشخصی انتخاب می شود، سایز سیم مفتول انتخابی متناسب با ضریب امنیتی مورد نیاز باشد.
انواع توری
با در نظر گرفتن این نکته که توری فلزی می تواند از سیم مفتول و یا ورق فولادی تولید گردد، اولین دسته بندی توری بر اساس متریال مورد استفاده در تولید آن می باشد. بنابراین دو نوع توری به طور کلی وجود دارد:
توری مفتولی Metal chain link netting
توری ورقه ای Metal expanded lath

اما پس از طبقه بندی توری بر اساس متریال مورد استفاده در تولید آن نوبت به دسته بندی انواع توری بر اساس اسامی رایج آن در بازار می رسد. توری هایی که با استفاده از سیم مفتولی تولید می گردند بر اساس قطر سیم مفتول، نوع بافته شدن رشته ها در یکدیگر، اندازه چشمه و شکل چشمه دسته بندی می شوند. گروهی از توری ها با استفاده از سیم آهنی بسیار نازک در حد 0.4 میلیمتر تولید می گردد در حالیکه توری هایی هستند که ضخامت مفتول آنها تا 4 میلیمتر می رسد. گاهی توری ها مانند زنجیره های بافته شده به هم دیگر فقط در حد یک یا دو دور به هم پیچیده شده اند در حالیکه در مواردی توری های نازک تر چندین دور گاهی تا 10 دور به هم تابیده می شوند. اندازه ی چشمه ها می تواند از 3/4 (سه چهارم) اینچ شروع شده تا 2 و نیم اینچ نزدیک به 7 سانتیمتر، متغیر باشد و در نهایت شکل چشمه ها که گاه به صورت یک لوزی ساده و گاه به شکل شش ضلعی تولید می گردد. البته این تنوع در شکل چشمه ها نیز ارتباط مستقیمی با نوع بافت سیم مفتول در تولید توری دارد.
بر اساس آنچه گفته شد مهمترین دسته بندی توری های مفتولی به شرح ذیل می باشد:
توری حصاری Fence netting
توری مرغی Chicken netting
توری گابیون Gabion netting
توری فرنگی
توری پرسی Woven wire mesh
توری حصاری Fence netting
توری حصاری که با استفاده از سیم مفتول تولید می شود، دارای شبکه هایی با شکل لوزی بوده و سیم مفتول ها به صورت قلاب در هم بافته شده اند. همانطور که از نام این نوع توری مشخص است کاربرد اصلی آن در فنس و حصار کشی می باشد. مفتول مورد استفاده در این توری ها قطری در دامنه 2 تا 3 میلیمتر دارند. ابعاد چشمه ها از 5 تا 8 سانتیمتر متغییر است. با توجه به اینکه قیمت توری حصاری در مقایسه با هزینه دیوار کشی دور یک محوطه بسیار پایین است، کاربرد آن صرفه اقتصادی دارد.
توری مرغی Chicken netting
توری مرغی نیز مانند توری حصاری با سیم مفتول تولید می گردد. عموما توری مرغی شبکه های با شکل شش ضلعی  دارد. سیم مفتول ها در نقاط اتصال چندین دور به هم تابیده شده اند. کاربرد این توری عموما برای تولید قفس حیوانات می باشد مخصوصا قفس هایی که برای نگهداری مرغ استفاده میگردد. از این رو به این نوع توری، توری مرغی می گویند. دامنه ی قطر سیم مفتول به کار رفته در توری مرغی عموما بین 0.7 تا 1.2 میلیمتر می باشد. در مشخصات فنی توری مرغی به جای به کاربردن واحد میلیمتر برای قطر سیم مفتول به کار رفته در آن از واحد Gauge استفاده می کنند، هرچه عدد Gauge  پایین تر می آید اندازه قطر بیشتر می شود، به عنوان مثال Gauge18  برابر با 1.2 میلیمتر و Gauge 22 برابر با 0.7 میلیمتر می باشد. قطر چشمه ها بین نیم اینچ (13 میلمتر) تا یک اینچ (25 میلیمتر) متغییر است ولی رایج ترین اندازه ابعاد چشمه در بازار توری مرغی چشمه 3/4 می باشد. یکی از خصوصیات توری مرغی استحکام مناسب آن و در عین حال شکل گیری مناسب است. این خصوصیت در بکاربردن آن برای تولید قفس حیوانات بسیار مفید خواهد بود. اما از توری مرغی در موارد دیگر نیز استفاده می گردد و آن استفاده در پوشش سقف سالن های سوله و همچنین گاهی استفاده در زیر سازی گچ و پوشش پلاستر دیوار می باشد.
توری گابیون
توری گابیون شباهت زیادی به توری مرغی دارد. تفاوت اصلی توری گابیون با توری مرغی نوع بافت چشمه هاست. در توری گابیون چشمه ها با سه دور تابیده شدن مفتول به دور یکدیگر تولید می شود. همچنین ضخامت سیم مفتول در توری گابیون به مراتب بیشتر از ضخامت سیم مفتول در توری مرغی می باشد. اندازه ی چشمه ها همانند توری مرغی است و در توری گابیون سیم مفتول فقط نوع گالوانیزه به کار می رود. یکی از کاربردهای مهم توری گابیون محصور کردن سنگ چین های دیوار می باشد که به این دلیل به توری گابیون توری سنگی نیز می گویند. در نماسازی خارجی و دکوراسیون داخلی نیز از توری گابیون استفاده می نمایند.

توری فرنگی 
این توری همان توری گابیون می باشد که دامنه ی قطر مفتول های به کار رفته در آن بسیار پایین تر از توری گابیون است. مورد استفاده این توری ایجاد حفاظ در ساختمان های در حال ساخت برای جلوگیری از سقوط مصالح می باشد.
توری پرسی Woven wire mesh
این نوع توری عملا در دسته ی مش های فولادی قرار می گیرد ولی به دلیل مشابهت های زیاد در این بخش نیز به توضیح آن می پردازیم. مش پرسی که دارای شبکه های مربع شکل می باشد از بافته شدن سیم مفتول با ضخامت بالا با استفاده از دستگاه پرس تولید می گردد. ساخت سبد های فلزی، استفاده در سرندهای صنعتی و تولید قفس های حیوانات وحشی را می توان از جمله کاربردهای مش فلزی یا توری پرسی دانست.
 جهت اطلاع از قیمتهای به روز توری های فلزی فروشگاه لوازم ساختمانی نوزادی با شماره های تماس با ما ،تماس بگیرید.

این مقاله از سایت www.modiranahan.com برگرفته شده است.